Feilsøking


De to vanligste feilene er manglende mobildatadekning eller upresis GPS-lokasjon. Dette fikses som regel enkelt, og begge problemene, med løsning, er beskrevet under: 

Hvis du får meldingen i appen "The device offline. Please ensure APN settings are correct, verify coverage and ensure the device is powered on.": 

Dette betyr at appen ikke klarer å kommunisere med klokken og kan skyldes fire ting: 

  1.  SIM-kortet er ikke riktig installert
  2.  SIM-kortet inneholder ikke en dataplan (mobil datatrafikk)
  3.  Om du legger klokken til appen via kode eller QR-kode før du har satt inn et norsk SIM-kort med datatrafikk, tror appen at du er i Nord-Amerika (default for disse klokkene), og da kobler den seg ikke til den Europeiske serveren.
  4.  APN-innstillingene er ikke lagt inn (disse er lagt inn fra før på klokken, men kan bli slettet om klokken har blitt gjenopprettet til fabrikkinnstillinger.

Det du må gjøre: 

Vi trenger en diagnose, klokken kan diagnostisere seg selv, det gjør den om du sende følgende sms fra din mobiltelefon og til klokken: pw,123456,ts#

Du vil da få tilsendt en diagnose som vist under, den ser litt avansert ut, men du trenger kun å se på de feltene markert med tykk skrift:

ver:G4CH_XT_EMMC_240_5M_En_N_2022.10.31_11.45.00_2022.11.01;
ID:0903796742;
imei:869609037967427;
url:54.153.6.9; -- Dette er feil server, siden den starter med "54" er den Nord Amerikansk, vi er ute etter et nummer som begynner med "52", eksempelvis 52.28.132.157
port:8001;
upload:600;
lk:300;
batlevel:5;
language:da;
zone:+02:00;
profile:1;
GPS:OK(0);
wifiOpen:true;
wifiConnect:true;
gprsOpen:true;
NET:OK(100) -- Dette betyr at klokken er koblet til mobildata og APN-innstillingene er riktige. Står det "NET:NO(100)", betyr det at noe er galt med SIM-kortet, abonnementet, eller APN-innstillingene. 


Slik gjør du hvis klokken viser feil region 

Dersom klokken står på en server i Nord-Amerika, kan du gjøre følgende:

  1. Koble klokken til hjemme-wifi, slik du kan kommunisere med den via appen
  2. Tilbakestill klokken via appen
  3. Slett klokken fra app-kontoen din
  4. Slett appen
  5. Vent 24 timer (app-serverne oppdateres hver dag)
  6. Re-installer appen
  7. Legg klokken til på nytt i appen

I de fleste tilfeller løser dette problemet.
Hvis klokken likevel forblir låst til Nord-Amerika, kan vi tilbakestille den for deg – ta kontakt med oss, men send da med et bilde av baksiden av klokken, vi trenger IMEI-nummeret.

 

Hvis du trenger å skrive inn APN-innstillingene på nytt:

 

Her ser du APN-instillingene for de mest populære mobildataoperatørene i Norge. Finner du ikke din leverandør under, kan du bare sende en mail til dem, så deler de APN-innstillingene med deg.

 

Her er også en instruksjonsvideo om hvordan man legger dette inn, prinsippet er likt for alle modellene:

Hvordan sette opp Lil Tracker klokke

 

📡 Ice

📡 Talkmore

  • MCC: 242
  • MNC: 01 
  • APN: telenor.smart 

📡 Telenor

  • MCC: 242
  • MNC: 01
  • APN: telenor.smart

📡 Telia

  • MCC: 242
  • MNC: 02
  • APN: telia

📡 OneCall 

  • MCC: 242
  • MNC: 01
  • APN: internet

 

Har du dårlig GPS-dekning?

Husk at GPS-posisjon er avhengig av direkte siktelinje til en satelitt, det fungerer ikke om du er innendørs, under tak, i tunell, i tett skog osv. Klokken trenger også noen minutter på å motta sporings-kommandoen fra appen, deretter hente GPS-posisjon, for så å sende det tilbake til appen igjen, alt etter mobildatadekning. ICE Junior (gratis-versjonen) kan ha litt begrenset mobildatadekningen utenfor de store byene i Norge, samt i utlandet. Derfor anbefaler vi, om du skal på ferie til utlandet eller bor litt landlig, å oppgradere til ICE Junior 3GB. Litt dyrere, men mye mer dekkende mobildatadekning i inn,- og utland. 

Får du allikevel veldig upresise GPS-posisjoner kan du "vekke" GPS-modulen ved å følge følgende oppskrift: 

🔧 Slik kan du “vekke” GPS-modulen

Følg disse stegene dersom klokken ikke viser riktig GPS-posisjon:

  1. Åpne talltastaturet på klokken og skriv inn koden:
    *#*#1201#*#*
    (Dette åpner Engineer Mode)

  2. I menyen som dukker opp, trykk på “Single Item Test”, og velg deretter “GPS”.

  3. Du vil nå se en skjerm som ligner litt på en 🎯 dartskive.
    Plasser klokken et sted med fri sikt til himmelen (f.eks. i en vinduskarm) og la den ligge der i ca. 15–20 minutter.

  4. I løpet av denne tiden vil fargede prikker begynne å dukke opp på dartskiven, og tall vil vises under.

  5. Etter ca. 20 minutter kan du oppdatere posisjonen i appen 📍 – dersom alt har gått som det skal, vil du nå se en nøyaktig GPS-posisjon.

 

Er du interessert i våre produkter, eller trenger du mer informasjon?

For generell kundestøtte, ta kontakt med oss i dag på e-post via support@liltracker.no, eller bruk kontaktskjemaet nedenfor.

Kontaktskjema