Feilsøking
De to vanligste feilene er manglende mobildatadekning eller upresis GPS-lokasjon. Dette fikses som regel enkelt, og begge problemene, med løsning, er beskrevet under:
Hvis du får meldingen i appen "The device offline. Please ensure APN settings are correct, verify coverage and ensure the device is powered on.":
Dette betyr at appen ikke klarer å kommunisere med klokken og kan skyldes fire ting:
- SIM-kortet er ikke riktig installert
- SIM-kortet inneholder ikke en dataplan (mobil datatrafikk)
- Om du legger klokken til appen via kode eller QR-kode før du har satt inn et norsk SIM-kort med datatrafikk, tror appen at du er i Nord-Amerika (default for disse klokkene), og da kobler den seg ikke til den Europeiske serveren.
- APN-innstillingene er ikke lagt inn (disse er lagt inn fra før på klokken, men kan bli slettet om klokken har blitt gjenopprettet til fabrikkinnstillinger.
Det du må gjøre:
Vi trenger en diagnose, klokken kan diagnostisere seg selv, det gjør den om du sende følgende sms fra din mobiltelefon og til klokken: pw,123456,ts#
Du vil da få tilsendt en diagnose som vist under, den ser litt avansert ut, men du trenger kun å se på de feltene markert med tykk skrift:
ver:G4CH_XT_EMMC_240_5M_En_N_
ID:0903796742;
imei:869609037967427;
url:54.153.6.9; -- Dette er feil server, siden den starter med "54" er den Nord Amerikansk, vi er ute etter et nummer som begynner med "52", eksempelvis 52.28.132.157
port:8001;
upload:600;
lk:300;
batlevel:5;
language:da;
zone:+02:00;
profile:1;
GPS:OK(0);
wifiOpen:true;
wifiConnect:true;
gprsOpen:true;
NET:OK(100) -- Dette betyr at klokken er koblet til mobildata og APN-innstillingene er riktige. Står det "NET:NO(100)", betyr det at noe er galt med SIM-kortet, abonnementet, eller APN-innstillingene.
Slik gjør du hvis klokken viser feil region
Dersom klokken står på en server i Nord-Amerika, kan du gjøre følgende:
- Koble klokken til hjemme-wifi, slik du kan kommunisere med den via appen
- Tilbakestill klokken via appen
- Slett klokken fra app-kontoen din
- Slett appen
- Vent 24 timer (app-serverne oppdateres hver dag)
- Re-installer appen
- Legg klokken til på nytt i appen
I de fleste tilfeller løser dette problemet.
Hvis klokken likevel forblir låst til Nord-Amerika, kan vi tilbakestille den for deg – ta kontakt med oss, men send da med et bilde av baksiden av klokken, vi trenger IMEI-nummeret.
Hvis du trenger å skrive inn APN-innstillingene på nytt:
Her ser du APN-instillingene for de mest populære mobildataoperatørene i Norge. Finner du ikke din leverandør under, kan du bare sende en mail til dem, så deler de APN-innstillingene med deg.
Her er også en instruksjonsvideo om hvordan man legger dette inn, prinsippet er likt for alle modellene:
Hvordan sette opp Lil Tracker klokke
Ice
- MCC: 242
- MNC: 14
- APN: ice.net
Talkmore
- MCC: 242
- MNC: 01
- APN: telenor.smart
Telenor
- MCC: 242
- MNC: 01
- APN: telenor.smart
Telia
- MCC: 242
- MNC: 02
- APN: telia
OneCall
- MCC: 242
- MNC: 01
- APN: internet
Har du dårlig GPS-dekning?
Husk at GPS-posisjon er avhengig av direkte siktelinje til en satelitt, det fungerer ikke om du er innendørs, under tak, i tunell, i tett skog osv. Klokken trenger også noen minutter på å motta sporings-kommandoen fra appen, deretter hente GPS-posisjon, for så å sende det tilbake til appen igjen, alt etter mobildatadekning. ICE Junior (gratis-versjonen) kan ha litt begrenset mobildatadekningen utenfor de store byene i Norge, samt i utlandet. Derfor anbefaler vi, om du skal på ferie til utlandet eller bor litt landlig, å oppgradere til ICE Junior 3GB. Litt dyrere, men mye mer dekkende mobildatadekning i inn,- og utland.
Får du allikevel veldig upresise GPS-posisjoner kan du "vekke" GPS-modulen ved å følge følgende oppskrift:
🔧 Slik kan du “vekke” GPS-modulen
Følg disse stegene dersom klokken ikke viser riktig GPS-posisjon:
-
Åpne talltastaturet på klokken og skriv inn koden:
*#*#1201#*#*
(Dette åpner Engineer Mode) -
I menyen som dukker opp, trykk på “Single Item Test”, og velg deretter “GPS”.
-
Du vil nå se en skjerm som ligner litt på en 🎯 dartskive.
Plasser klokken et sted med fri sikt til himmelen (f.eks. i en vinduskarm) og la den ligge der i ca. 15–20 minutter. -
I løpet av denne tiden vil fargede prikker begynne å dukke opp på dartskiven, og tall vil vises under.
-
Etter ca. 20 minutter kan du oppdatere posisjonen i appen 📍 – dersom alt har gått som det skal, vil du nå se en nøyaktig GPS-posisjon.
Er du interessert i våre produkter, eller trenger du mer informasjon?
For generell kundestøtte, ta kontakt med oss i dag på e-post via support@liltracker.no, eller bruk kontaktskjemaet nedenfor.